Ayutthaya + eerste dag Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Leontine Groot - WaarBenJij.nu Ayutthaya + eerste dag Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Leontine Groot - WaarBenJij.nu

Ayutthaya + eerste dag Chiang Mai

Blijf op de hoogte en volg Leontine

09 Mei 2014 | Thailand, Chiang Mai

8 mei

De nacht in Ayutthaya verliep voor mij onrustig. Waarom? Geen idee. Misschien toch vanwege de aankomende jungle trekking van 3 dagen. Ik dacht namelijk dat het er 2 waren, dat is nog goed vol te houden. Maar 3 dagen, dus 2 nachten in de jungle... Hoe overleef ik dat? Ja, ik vind het best spannend hoe dat allemaal gaat en wat voor ongedierte ik tegen kom. Anyway, zorgen voor later..

Vandaag stond op de planning om de tempels en ruïnes af te gaan in Ayutthaya. Maar hoe hadden we nog niet over nagedacht. Een scooter vonden we toch niet zo prettig vanwege het drukke verkeer hier dus toen bleven er 2 opties over, fietsen of rondgereden worden door de tuktuk. Nadat de zweetdruppels alweer op ons voorhoofd stonden bij het ontbijt was de keus voor ons snel gemaakt. We nemen de tuktuk wel, lekker fris windje tijdens het verplaatsen, prima. We waren er helemaal klaar voor, lange rok aan en voor het bezoek aan de eerste tempel nog een sjaal gescoord om om m'n schouders te slaan en een waaier om onszelf een beetje koel te houden. De ruïnes en tempels waren erg indrukwekkend. De tempels hebben buddha's van meters hoog! En de ruïnes zijn nog in precies dezelfde staat zoals ze bijvoorbeeld zijn overgebleven na de birma oorlog.

Na de derde tempel/ruïne zagen we ineens een olifant voor ons. Daar moesten we nog even een kijkje gaan nemen, want hoe eerder we op een olifant gezeten hebben, hoe beter. En hoe vaker, hoe beter. Het rijden op een olifant is toch wel een belangrijke doel van onze vakantie geworden. Eenmaal aangekomen bij het verblijf van de olifanten bleek 20 minuten op het dier zitten slechts 9 euro te kosten dus hier konden we natuurlijk geen nee tegen zeggen. Eerst even op de schoot van een olifant gezeten die voor ons aan het poseren was. Zo van dichtbij ziet zo'n beest er ineens heel anders uit dan zoals je dat op tv ofzo ziet. Ik zei nog tegen Gwen; het is wel groot hoor, gaan we echt? Maar er was geen ontkomen meer aan, we moesten op die olifant. Het loopje is erg waggelend en ik denk dat ik na een uur behoorlijk wagenziek zou worden. Nog meer spanning voor de jungle, want daar staat een tocht van 1,5 uur op een olifant ons op te wachten. Nadat we er af waren heb ik onze olifant nog even staan aaien, toen hij zich van z'n eigenaar moest omdraaien zag ik dat er traantjes over z'n wangen liepen. Schattigheids gehalte nu maximaal. Enfin, na deze helse tocht besloten we dat het tijd was om wat te eten.
Toen we terug gingen naar onze tuktuk kwam een vrouw ons druk pratend tegemoet. Uiteindelijk konden we eruit halen dat ze de echtgenote was van onze tuktuk chauffeur. Hij was het blijkbaar zat en heeft het stokje overgedragen aan zijn vrouw. Zij zou ons de rest van de dag rondrijden. We hebben ons laten afzetten bij een volgens haar goed restaurant. We bestelden daar rijst met garnalen. Een heleboel rijst, maar slechts 2 garnalen is wat we voorgeschoteld kregen. Ahg, het smaakte in ieder geval erg goed. Na de liggende buddha en nog een tempel waren we het aardig zat. De hitte moet vandaag weer boven de 40 graden zijn geweest, want we hebben het nog niet zo warm gehad.

Ons guesthouse werd gerund door een Thaise familie. Allemaal super aardig en vriendelijk. Eenmaal terug hebben we daar via de wifi een planning gemaakt voor onze laatste 2 weken in het zuiden. Rond kw over 7 werden we opgehaald om naar het treinstation te gaan waar we de nachttrein naar chiang mai pakken. Dus nog even snel een lekkere pizza gegeten en toen was het alweer zo ver om te vertrekken.

De treinen rijden hier dus echt niet op tijd. We waren al zo verbaasd waarom we pas om 9:45 in chiang mai opgehaald zouden worden terwijl we daar 8:15 aankomen. Maar al gauw begrepen we waarom; ze houden hier van te voren rekening met vertraging. Onze trein vertrok 3 kwartier later dan op het ticket stond. De nachttrein is opzich prima, we hebben een soort van stapelbed met gordijnen. Ik had goed geslapen.

Eenmaal aangekomen op chiang mai werden we opgehaald door een hele aardige thai die ons alvast vertelde wat de trekking inhield en wat er hier allemaal te doen is.

's middags zijn we eerst naar Tiger kingdom gegaan. We besloten om zowel de kleinste als de grootste tijgers te bezoeken. Je weet het natuurlijk nooit helemaal zeker, maar op het bord voor de ingang stond dat de dieren niet gedrogeerd worden of kalmeringsmiddelen toegediend krijgen. We begonnen met de kleinste. Deze waren allemaal nog erg speels. Aan het begin was het een beetje onwennig, maar al gauw werd het minder spanning om tegen ze aan te liggen en ze te aaien. Even kreeg ik de schrik wel te pakken toen zo'n kleintje z'n pootjes om me enkel heen sloeg. Maar gelukkig voelde ik alleen de kussentjes. Daarna waren de grote tijgers aan de beurt. Wat een prachtige beesten om te zien zeg! Erg bijzonder om er zo dichtbij te zijn. Hierna hebben we de stam bezocht waarvan de vrouwen allemaal kettingen om hun nek hebben. Indrukwekkend om te zien hoe hoog hun nek was, maar niet perse een aanrader. Alle vrouwen stonden achter een kraam spullen te verkopen, het is niet dat je heel veel ziet van hun natuurlijke leefwijze.

Inmiddels hebben we de plannen voor vanavond gemaakt. Eerst een massage, dan eten en dan naar het Thaise boxen kijken. Is ook iets wat we gedaan moeten hebben toch. Onze voeten laten we nog maar even flink verwennen, dat kunnen ze wel gebruiken ;).
De komende 3 dagen ben ik niet te bereiken, dan duik ik de jungle in. Dit wordt een heel avontuur, ik ben heel benieuwd.